ΥΜΝΟΓΡΑΦΟΙ

ΥΜΝΟΓΡΑΦΟΙ


Αγαπητοί επισκέπτες τις σελίδας

Σκοπός αυτών των μαθημάτων μέσω του διαδικτύου είναι να αναδείξουμε την μουσική μας παράδοση η οποία είναι μοναδική.

Για όλους εσάς που δεν έχετε την οικονομική άνεση η την πολυτέλεια να βρίσκεστε σε κοντινή πόλη όπου υπάρχουν σχολές ωδεία και δάσκαλοι βυζαντινής μουσικής και έχετε όπλο μόνο ένα υπολογιστή και το ιντερνέτ για να αντλείτε τις πληροφορίες που χρειάζεστε για να μαθητεύσετε και να γνωρίσετε καλά την πατρώα μας βυζαντινή παράδοση.

Μέσα στη σελίδα θα βρείτε μεγάλη συλλογή σε θέματα θεωρίας της μουσικής όπως και ασκήσεις παραλλαγής και μέλος σε ύμνους και τροπάρια από το Αναστασιματάριο και όχι μόνο!

Στις διάθεση σας όλη η ομάδα μας και οι συνεργάτες ιεροψάλτες να σας βοηθήσουμε σε κάθε απορία που μπορεί να έχετε στο εξής email Byzantinh.moysikh@gmail.com

Καταγραφή Ομάδα βυζαντινής μουσικής

Αλέξιος Νικολουτσόπουλος

«MIA OΛOKΛHPH ZΩH ΣTA ΨAΛTHPIA THΣ ΠOΛHΣ» HD

Μ.Ε.Σ.Δ

Μ.Ε.Σ.Δ

Εκκλησιαστικό Ίδρυμα Βυζαντινής & Παραδοσιακής Μουσικής Ιεράς

Εκκλησιαστικό Ίδρυμα Βυζαντινής & Παραδοσιακής Μουσικής Ιεράς

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2014

Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός

 

ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ

ΒΙΟΣ. Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός είναι από τους σπου-δαιότερους Πατέρες που διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο τον 8ου αιώνα, εξαιτίας των ιερών εικόνων, αλλά και του όλου έργου του. Υπήρξε μοναχός και πρεσβύτερος της Μονής του αγίου Σάββα στην Παλαιστίνη, περιοχή εκτός της επικράτειας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και εντός του Αραβικού Χαλιφάτου. Ο Ιωάννης διακρίθηκε κυρίως ως ο μέγας αποταμιευτής και ερμηνευτής της ορθόδοξης πατερικής Παράδοσης.
   Καταγόταν από επιφανή ελληνοσυριακή οικογένεια της Δαμασκού, πρωτεύουσας του Χαλιφάτου από το 661 στην οποία και γεννήθηκε. Τα στοιχεία των πηγών για τη γέννηση, τις σπουδές και γενικότερα τη ζωή του δεν είναι πλήρη, διότι οι Βίοι του παρουσιάζουν πολλά κενά. Οι πρώτες γνωστές βιογραφίες ανάγονται το 10ο αιώνα. Η αντιπαραβολή των βιογραφιών και το σύνολο των γνησίων στοιχείων ευνοούν την υπόθεση ότι ο Ιωάννης γεννήθηκε το 680 και πέθανε το 749. Ο παππούς του ονομαζόταν Μανσούρ (=νικηφόρος)  και ήταν διοικητής της  βυζαντινής ελληνικής φρουράς της Δαμασκού, κατά την αραβική επίθεση, όπου και παρέδωσε την πόλη με συνθήκη το 634. ο πατέρας του Σέργιος ήταν «πραγμάτων ἐπίτροπος» ή λογοθέτης στην κυβέρνηση του Χαλίφη Αβιμέλεχ (685-705), θέση αντίστοιχη με αυτή του υπουργού επί των υποθέσεων του υπόδουλου χριστιανικού πληθυσμού και   κυρίως της κατανομής και καταβολής των φόρων.
   Η μόρφωση του Ιωάννη επεκτάθηκε πέρα από τα καθιερω-μένα πλαίσια. Ο πατέρας του ελευθέρωσε τον αιχμάλωτο μοναχό Κοσμά, άριστο διδάσκαλο από τη Νότια Ιταλία και του ανέθεσε την εκπαίδευση του γιου του. Ο Κοσμάς του δίδαξε αριθμητική, γεωμετρία, μουσική, αστρονομία, ρητορική, διαλεκτική και ηθική κατά Πλάτωνα και Αριστοτέλη. Μαζί παρακολούθησε τα μαθήματα και ο νεαρός Κοσμάς, ο οποίος είχε υιοθετηθεί από το Σέργιο και έγινε αργότερα γνωστός ως γνωστός ως Κοσμάς ο Μελωδός ή Κοσμάς ο Μαϊουμά, λόγω των ύμνων και των κανόνων που συνέταξε.
   Ο Ιωάννης διαδέχθηκε τον πατέρα του στην υπηρεσία του χαλιφάτου επί Ουαδίθ (705-715) και κατέλαβε παρόμοιο ή το ίδιο αξίωμα. Αργότερα αποσύρθηκε στη μονή του αγ. Σάββα, άγνωστο πότε και υπό ποιες συνθήκες, όπου και εγκαταβίωσε ως μοναχός και επεδόθηκε στη μελέτη και στη συγγραφή. Σύμφωνα με την παράδοση, η αναχώρησή του οφειλόταν σε σύγκρουση με τον αυτοκράτορα Λέοντα Γ’ για τις εικόνες. Για το λόγο αυτό τιμωρήθηκε με αποκοπή της δεξιάς χειρός, αλλά αυτή συγκολλήθηκε διά θαύματος της Θεοτόκου. Το πιθανότερο είναι ότι αναχώρησε πριν την έναρξη της Εικονομαχίας, διότι, πρώτον, μπορούσε να παραιτηθεί από το αξίωμα και, δεύτερον, στην υπηρεσία του χαλιφάτου δεν μπορούσε εύκολα να ασχολείται με θέματα, όπως η χρήση των εικόνων.
   Στη Μονή του αγ. Σάββα διακρίθηκε μεταξύ των μοναχών λόγω της μόρφωσης και του ασκητικού ιδεώδους. Χειροτονήθη-κε πρεσβύτερος από τον επίσκοπο Ιεροσολύμων Ιωάννη Ε’ (706-735), συνεχίζοντας την άσκηση και το συγγραφικό έργο μέχρι το θάνατό του.
   Το 754 ασχολήθηκε μαζί του η εικονομαχική σύνοδος της Ιερείας. Τον αναθεμάτισε ως επιρρεπή στο Μωαμεθανισμό , εχθρό της αυτοκρατορίας, διδάσκαλο της ασέβειας και δια-στρεβλωτή των Γραφών. Η σκληρότητα των εκφράσεων της συνόδου καταδεικνύει ότι είχε κατανοηθεί πλήρως η σημασία της προσωπικότητάς του, η οποία είχε σοβαρές επιπτώσεις στους εικονομάχους. Η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος (787) ακύρωσε τις αποφάσεις της συνόδου της Ιερείας και θεμελίωσε την περί εικόνων διδασκαλία στη θεολογία των σχετικών έργων του Δαμασκηνού, αναγνωρίζοντας έτσι την προσφορά του. Η μνήμη του τιμάται την 4η Δεκεμβρίου.





Δημοσίευση σχολίου

ΔΙΠΤΥΧΑ-ΤΗΣ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ-ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ-2016

«ΜΑΘΗΜΑΤΑΡΙΟΝ» Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών

Σχολή ΤΕΤΙΞ Τελετή αγιασμού ακαδημαϊκό έτος 2015-16.

"Θεωρία & Πράξη της. Βυζαντινής Μουσικής" (Μέρος Πρώτο)

Να ευχαριστήσουμε θερμά τον Πρωτοπρεσβύτερο Βασίλειο Περουλάκη ,ο οποίος είναι μουσικοδιδάσκαλος Βυζαντινής Μουσικής στην Ιερά Μητρόπολη Πέτρας και Χερρονήσου, για την άδεια που μας έδωσε να χρησιμοποιούμε την μέθοδο του ηλεκτρονικού βιβλίου του "Θεωρία & Πράξη της. Βυζαντινής Μουσικής" Μέρος Πρώτο υλικό αναρτήσεων σε βίντεο για εκπαιδευτικούς λόγους στο κανάλι μας στο YouTube.

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Περουλάκης Μουσικοδιδάσκαλος Βυζαντινής Μουσικής.



Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Περουλάκης Μουσικοδιδάσκαλος Βυζαντινής Μουσικής.

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Περουλάκης Μουσικοδιδάσκαλος Βυζαντινής Μουσικής.

Η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία, με χοράρχη τον Γεώργιο Κωνσταντίνου

Η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία, με χοράρχη τον Γεώργιο Κωνσταντίνου
Η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία, με χοράρχη τον Γεώργιο Κωνσταντίνου

Γεώργιος Ν. Κωνσταντίνου, Διδάκτωρ

Γεώργιος Ν. Κωνσταντίνου, Διδάκτωρ
Γεώργιος Ν. Κωνσταντίνου, Διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Ευχαριστούμε θερμά τον συγγραφέα του βιβλίου και καθηγητή βυζαντινής μουσικής Για την άδεια που μας έδωσε να παίζουν οι ασκήσεις παραλλαγής στο κανάλι μας ο κ. Γεώργιος Ν. Κωνσταντίνου, Διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Η άσκησεις είναι από το βιβλίο θεωρία και πράξη της εκκλησιαστικής μουσικής τόμος Α. Δ έκδοση Σελίδα 225

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το βιβλίο, και από πού μπορείτε να προμηθευτείτε

Την νέα ανανεωμένη έκδοση.

επικοινωνήστε με την (ομάδα βυζαντινής μουσικής) Αλέξιος Νικολουτσόπουλος στο email Byzantinh.moysikh@gmail.com

ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ του Γεωργίου Ν. Κωνσταντίνου

ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ του Γεωργίου Ν. Κωνσταντίνου
Το βιβλίο αυτό είναι βασισμένο καταρχήν στην ύλη του πρώτου έτους του αναλυτικού προγράμματος των ωδείων και των σχολών βυζαντινής μουσικής, προχωρεί όμως πέρα απ' αυτήν, επιχειρώντας να παρουσιάσει με συνοπτικό τρόπο μια γενικότερη και κατά το δυνατόν ολοκληρωμένη εικόνα της θεωρίας και της πράξης της εκκλησιαστικής μουσικής, για αυτούς που θα ήθελαν να ασχοληθούν μαζί της. Στόχος του είναι να δώσει τεκμηριωμένη θεωρητική άποψη της εκκλησιαστικής μουσικής όσον αφορά τους όρους που χρησιμοποιούνται, τους ήχους και τις σχέσεις που τις διέπουν, την ορθή εκφορά των φθόγγων και των μουσικών φράσεων, μαζί με μεγάλο αριθμό μουσικών παραδειγμάτων όχι μόνο από τους ήχους της εκκλησιαστικής οκτωηχίας αλλά και από τους παραγόμενους από αυτούς. Για μεγαλύτερη βοήθεια, στον μαθητή προσφέρονται ασκήσεις-γυμνάσματα με όλα τα σημάδια της βυζαντινής μουσικής, με τρόπο που να τον βοηθά να τα αφομοιώσει εύκολα και γρήγορα. Βασισμένο στα θεωρητικά που έχουν γραφεί μέχρι τώρα για την εκκλησιαστική μουσική, το βιβλίο αυτό έχει γνώμονα και οδηγό την παράδοση, προφορική και γραπτή, η οποία αποτελεί κληρονομιά που βαραίνει στους ώμους όλων αυτών που ασχολούνται μαζί της, αλάθητος κριτής και επικριτής όσων τη σφετερίζονται. Μέσα από την ύλη του γίνεται προσπάθεια να καταδειχθεί ο πλούτος που κρύβει η βυζαντινή μουσική στη σημειογραφία, στους ήχους και στα διαστήματά της, τον οποίο καλείται να ανακαλύψει ο αναγνώστης, προχωρώντας πέρα από την επιφάνεια και εμβαθύνοντας στη θεωρία αλλά και στην πράξη της. Διότι είναι προφανές ότι η διδασκαλία που γίνεται στην αίθουσα πρέπει να ολοκληρώνεται στο αναλόγιο, μέσα στη λειτουργική πράξη.

ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Κυκλοφορεί εντός των ημερών ο Β΄ και ο Γ΄ τόμος της σειράς ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ του Γεωργίου Ν. Κωνσταντίνου,

ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Κυκλοφορεί εντός των ημερών ο Β΄ και ο Γ΄ τόμος της σειράς ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ του Γεωργίου Ν. Κωνσταντίνου, οι οποίοι αντιστοιχούν στο Αναστασιματάριον του Ιωάννου Πρωτοψάλτου και στο Αναστασιματάριον του Πέτρου Εφεσίου (Επιτομή). Καλύπτουν κατά μεγάλο μέρος τις ανάγκες τόσο των σπουδαστών του δευτέρου έτους του Αναλυτικού Προγράμματος των ωδείων και των σχολών βυζαντινής μουσικής όσο και αυτών που διακονούν στα ιερά αναλόγια.
Από τον Πρόλογο των βιβλίων αντλούμε ότι τα μουσικά κείμενα έχουν εκτυπωθεί δίχρωμα και καταγράφηκαν με βάση τα όσα αναφέρουν ο Χρύσανθος στα θεωρητικά του συγγράμματα και η Μουσική Πατριαρχική Επιτροπή του 1881-83 στο πόνημά της, όσα απορρέουν από τα χειρόγραφα των Εξηγητών και τα πρώτα έντυπα βιβλία και όσα η πράξη καθιέρωσε και αναφέρονται στην ανάδειξη της δομικής λειτουργίας των ήχων (ρυθμική σήμανση, έλξεις, χρήση της οξείας, ισοκρατήματα). Περιέχεται επίσης δίσκος ακτίνας (
Cd), ο οποίος περιλαμβάνει και τα δύο έντυπα Αναστασιματάρια σε ψηφιακή μορφή συμπληρωμένα με όλα εκείνα τα σημάδια που αναδεικνύουν, υποδηλώνουν και περικλείουν ποικίλματα της προφορικής παράδοσης αξιοποιώντας ποικιλοτρόπως και δυνητικά το συνοπτικό μουσικό κείμενο δίδοντάς του έτσι την αξία που είχε ανέκαθεν στη μουσική του διαδρομή: Όχι αυτήν του αυτοσκοπού αλλά του μέσου, του δρόμου (καθοδήγησης) και της υπενθύμισης.
Διαστάσεις: 17
x 24 εκ.
Σελίδες: Β΄τόμος 752, Γ΄ τόμος 210
Βιβλιοδεσία: Καλλιτεχνική, σκληρή (Β΄ τόμος) και μαλακή (Γ΄ τόμος)
ISMN: 979-0-9016026-5-6 & 979-0-9016026-6-3
Έκδοση: Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, Άγιον Όρος 2015
Λιανική Τιμή: Οι δύο τόμοι πωλούνται μαζί στην τιμή των 30 ευρώ ( + ταχυδρομικά)
Παραγγελίες:
pek@vatopedi.gr, gnkonou@yahoo.gr

Σημαδόφωνα Βυζ. Μουσικής.

Η Σχολή Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου Βύρωνα

Η μεγάλη μουσική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Σταμάτιος Κίσσας

Το σύστημα της Οκτωηχίας στην ψαλτική τέχνη

Η μεταρρύθμιση των Τριών Διδασκάλων του 1814-15 Γρηγόρης Νταραβάνογλου

Ψαλτοτράγουδο Ερμηνεία Γρηγόρης Νταραβάνογλου

Το Ραδιόφωνο της Πειραϊκής Εκκλησίας

Το Ραδιόφωνο της Πειραϊκής Εκκλησίας
Church of Piraeus 91.2.