ΥΜΝΟΓΡΑΦΟΙ

ΥΜΝΟΓΡΑΦΟΙ


Αγαπητοί επισκέπτες τις σελίδας

Σκοπός αυτών των μαθημάτων μέσω του διαδικτύου είναι να αναδείξουμε την μουσική μας παράδοση η οποία είναι μοναδική.

Για όλους εσάς που δεν έχετε την οικονομική άνεση η την πολυτέλεια να βρίσκεστε σε κοντινή πόλη όπου υπάρχουν σχολές ωδεία και δάσκαλοι βυζαντινής μουσικής και έχετε όπλο μόνο ένα υπολογιστή και το ιντερνέτ για να αντλείτε τις πληροφορίες που χρειάζεστε για να μαθητεύσετε και να γνωρίσετε καλά την πατρώα μας βυζαντινή παράδοση.

Μέσα στη σελίδα θα βρείτε μεγάλη συλλογή σε θέματα θεωρίας της μουσικής όπως και ασκήσεις παραλλαγής και μέλος σε ύμνους και τροπάρια από το Αναστασιματάριο και όχι μόνο!

Στις διάθεση σας όλη η ομάδα μας και οι συνεργάτες ιεροψάλτες να σας βοηθήσουμε σε κάθε απορία που μπορεί να έχετε στο εξής email Byzantinh.moysikh@gmail.com

Καταγραφή Ομάδα βυζαντινής μουσικής

Αλέξιος Νικολουτσόπουλος

«MIA OΛOKΛHPH ZΩH ΣTA ΨAΛTHPIA THΣ ΠOΛHΣ» HD

Μ.Ε.Σ.Δ

Μ.Ε.Σ.Δ

Εκκλησιαστικό Ίδρυμα Βυζαντινής & Παραδοσιακής Μουσικής Ιεράς

Εκκλησιαστικό Ίδρυμα Βυζαντινής & Παραδοσιακής Μουσικής Ιεράς

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2014

Mάθημα τυπικής διάταξης.








Τυπικό της Εκκλησίας ή Εκκλησιαστικό Τυπικό ή Λειτουργικό Τυπικό (τυπικόν, typikon, solemnitas, rite) είναι το σύνολο των οδηγιών και διατάξεων για το πώς και πότε πρέπει να τελούνται οι ακολουθίες της Εκκλησίας. Έτσι το Τυπικό αναφέρει ποιες είναι οι ακολουθίες που πρέπει να τελούνται κάθε μέρα είτε είναι Κυριακή είτε Δεσποτική ή Θεομητορική εορτή είτε μνήμη αγίου ειτε μια απλή καθημερινή. Επίσης καθορίζει την βασική δομή των ακολουθιών, τους υμνους που πρέπει να ψαλούν, τα εκκλησιαστικα κείμενα (ψαλμούς, ευχές, αποστολικά και ευαγγελικά αναγνώσματα κ.λπ.) που πρέπει να διαβαστούν, πώς συμπλέκονται δύο ή τρεις ακολουθίες σε μια ημέρα και πλήθος αλλων οδηγιών. Είναι απαραίτητο για την ορθή διεξαγωγή των ακολουθιών της Ορθοδόξου Εκκλησίας, και συμπληρώνει και συμβιβάζει το περιεχόμενο άλλων λειτουργικών βιβλίων, όπως είναι το Ευχολόγιον, το Ωρολόγιον, η Παρακλητική, τα Μηναία κ.λπ..
Tο Τυπικό είναι μάθημα του Λειτουργικού κλάδου των Θεολογικών επιστημών. Το Τυπικο διαφέρει από την καθ' αυτό Λειτουργική, διότι εχει χαρακτηρα πρακτικο και χρηστικό. Η ιστορία και εξέλιξη του Τυπικου ομως εντάσσεται σαφως στο περιεχόμενο της θεωρητικης Λειτουργικης. Το Τυπικό επίσης διαφέρει και από την Τελετουργική, διότι η Τελετουργική αναφέρεται κυρίως στους τελετουργούς, δηλαδη στους κληρικους και στις ενέργειες και πράξεις που πρέπει να τελέσουν κατα την διάρκεια των ακολουθιων, ενώ το Τυπικο αναφέρεται κυρίως και πρωτίστως στους ψάλτες. Πολλα σημεία ομως ειναι κοινα σε Τυπικό, Λειτουργικη και Τελετουργική.
Η ιστορία του Τυπικού χάνεται στα βάθη των πρώτων χριστιανικών αιώνων. Έχουν σωθεί αποσπάσματα (διατάξεις) και περιγραφές από τυπικά του 3ου και 4ου αιώνος, αλλά το αρχαιότερο ολοκληρωμένο σύγγραμμα Τυπικού που εχει σωθεί μέχρι σήμερα ειναι ένα πατμιακό χειρόγραφο του 9ου αιώνος. Θεωρείται ότι διασώζει κείμενο παλαιότερό του τουλάχιστον κατά έναν αιώνα.
Με την πάροδο των αιώνων διαμορφώθηκαν δύο κύριες παραδόσεις εκκλησιαστικού τυπικού, το Τυπικό της Κωνσταντινουπόλεως (ενοριακός τύπος) και το Τυπικό των Ιεροσολύμων (μοναστικός τύπος). Άλλες τοπικές παραδόσεις (Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Σινά, Ανατολικών Εκκλησιών κ.λπ.) συγχωνεύτηκαν ή απορροφήθηκαν σ' αυτά τα δύο Τυπικά ή και παρήκμασαν. Από τον 9ο-10ο περίπου αιώνα έχουμε μία σύνθεση του Κωνσταντινουπολίτικου και του Ιεροσολυμίτικου Τυπικού, από την οποία προήλθε γύρω στον 11ο-12ο αιώνα το Τυπικό της Λαύρας του Αγίου Σάββα Ιεροσολύμων. Αυτό θεωρείται η βάση του σημερινού εκκλησιαστικού Τυπικού. Επικράτησε και εφαρμόστηκε σε όλη την Ορθόδοξη Εκκλησία. Οι διάφορες τοπικές παραλλαγές του, έδωσαν τα σημερινά Τυπικά (Αγίου Όρους, Σλαυικών Εκκλησιών, Πάτμου κ.λπ.)


Δημοσίευση σχολίου

ΔΙΠΤΥΧΑ-ΤΗΣ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ-ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ-2016

«ΜΑΘΗΜΑΤΑΡΙΟΝ» Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών

Σχολή ΤΕΤΙΞ Τελετή αγιασμού ακαδημαϊκό έτος 2015-16.

"Θεωρία & Πράξη της. Βυζαντινής Μουσικής" (Μέρος Πρώτο)

Να ευχαριστήσουμε θερμά τον Πρωτοπρεσβύτερο Βασίλειο Περουλάκη ,ο οποίος είναι μουσικοδιδάσκαλος Βυζαντινής Μουσικής στην Ιερά Μητρόπολη Πέτρας και Χερρονήσου, για την άδεια που μας έδωσε να χρησιμοποιούμε την μέθοδο του ηλεκτρονικού βιβλίου του "Θεωρία & Πράξη της. Βυζαντινής Μουσικής" Μέρος Πρώτο υλικό αναρτήσεων σε βίντεο για εκπαιδευτικούς λόγους στο κανάλι μας στο YouTube.

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Περουλάκης Μουσικοδιδάσκαλος Βυζαντινής Μουσικής.



Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Περουλάκης Μουσικοδιδάσκαλος Βυζαντινής Μουσικής.

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Περουλάκης Μουσικοδιδάσκαλος Βυζαντινής Μουσικής.

Η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία, με χοράρχη τον Γεώργιο Κωνσταντίνου

Η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία, με χοράρχη τον Γεώργιο Κωνσταντίνου
Η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία, με χοράρχη τον Γεώργιο Κωνσταντίνου

Γεώργιος Ν. Κωνσταντίνου, Διδάκτωρ

Γεώργιος Ν. Κωνσταντίνου, Διδάκτωρ
Γεώργιος Ν. Κωνσταντίνου, Διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Ευχαριστούμε θερμά τον συγγραφέα του βιβλίου και καθηγητή βυζαντινής μουσικής Για την άδεια που μας έδωσε να παίζουν οι ασκήσεις παραλλαγής στο κανάλι μας ο κ. Γεώργιος Ν. Κωνσταντίνου, Διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Η άσκησεις είναι από το βιβλίο θεωρία και πράξη της εκκλησιαστικής μουσικής τόμος Α. Δ έκδοση Σελίδα 225

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το βιβλίο, και από πού μπορείτε να προμηθευτείτε

Την νέα ανανεωμένη έκδοση.

επικοινωνήστε με την (ομάδα βυζαντινής μουσικής) Αλέξιος Νικολουτσόπουλος στο email Byzantinh.moysikh@gmail.com

ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ του Γεωργίου Ν. Κωνσταντίνου

ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ του Γεωργίου Ν. Κωνσταντίνου
Το βιβλίο αυτό είναι βασισμένο καταρχήν στην ύλη του πρώτου έτους του αναλυτικού προγράμματος των ωδείων και των σχολών βυζαντινής μουσικής, προχωρεί όμως πέρα απ' αυτήν, επιχειρώντας να παρουσιάσει με συνοπτικό τρόπο μια γενικότερη και κατά το δυνατόν ολοκληρωμένη εικόνα της θεωρίας και της πράξης της εκκλησιαστικής μουσικής, για αυτούς που θα ήθελαν να ασχοληθούν μαζί της. Στόχος του είναι να δώσει τεκμηριωμένη θεωρητική άποψη της εκκλησιαστικής μουσικής όσον αφορά τους όρους που χρησιμοποιούνται, τους ήχους και τις σχέσεις που τις διέπουν, την ορθή εκφορά των φθόγγων και των μουσικών φράσεων, μαζί με μεγάλο αριθμό μουσικών παραδειγμάτων όχι μόνο από τους ήχους της εκκλησιαστικής οκτωηχίας αλλά και από τους παραγόμενους από αυτούς. Για μεγαλύτερη βοήθεια, στον μαθητή προσφέρονται ασκήσεις-γυμνάσματα με όλα τα σημάδια της βυζαντινής μουσικής, με τρόπο που να τον βοηθά να τα αφομοιώσει εύκολα και γρήγορα. Βασισμένο στα θεωρητικά που έχουν γραφεί μέχρι τώρα για την εκκλησιαστική μουσική, το βιβλίο αυτό έχει γνώμονα και οδηγό την παράδοση, προφορική και γραπτή, η οποία αποτελεί κληρονομιά που βαραίνει στους ώμους όλων αυτών που ασχολούνται μαζί της, αλάθητος κριτής και επικριτής όσων τη σφετερίζονται. Μέσα από την ύλη του γίνεται προσπάθεια να καταδειχθεί ο πλούτος που κρύβει η βυζαντινή μουσική στη σημειογραφία, στους ήχους και στα διαστήματά της, τον οποίο καλείται να ανακαλύψει ο αναγνώστης, προχωρώντας πέρα από την επιφάνεια και εμβαθύνοντας στη θεωρία αλλά και στην πράξη της. Διότι είναι προφανές ότι η διδασκαλία που γίνεται στην αίθουσα πρέπει να ολοκληρώνεται στο αναλόγιο, μέσα στη λειτουργική πράξη.

ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Κυκλοφορεί εντός των ημερών ο Β΄ και ο Γ΄ τόμος της σειράς ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ του Γεωργίου Ν. Κωνσταντίνου,

ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Κυκλοφορεί εντός των ημερών ο Β΄ και ο Γ΄ τόμος της σειράς ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ του Γεωργίου Ν. Κωνσταντίνου, οι οποίοι αντιστοιχούν στο Αναστασιματάριον του Ιωάννου Πρωτοψάλτου και στο Αναστασιματάριον του Πέτρου Εφεσίου (Επιτομή). Καλύπτουν κατά μεγάλο μέρος τις ανάγκες τόσο των σπουδαστών του δευτέρου έτους του Αναλυτικού Προγράμματος των ωδείων και των σχολών βυζαντινής μουσικής όσο και αυτών που διακονούν στα ιερά αναλόγια.
Από τον Πρόλογο των βιβλίων αντλούμε ότι τα μουσικά κείμενα έχουν εκτυπωθεί δίχρωμα και καταγράφηκαν με βάση τα όσα αναφέρουν ο Χρύσανθος στα θεωρητικά του συγγράμματα και η Μουσική Πατριαρχική Επιτροπή του 1881-83 στο πόνημά της, όσα απορρέουν από τα χειρόγραφα των Εξηγητών και τα πρώτα έντυπα βιβλία και όσα η πράξη καθιέρωσε και αναφέρονται στην ανάδειξη της δομικής λειτουργίας των ήχων (ρυθμική σήμανση, έλξεις, χρήση της οξείας, ισοκρατήματα). Περιέχεται επίσης δίσκος ακτίνας (
Cd), ο οποίος περιλαμβάνει και τα δύο έντυπα Αναστασιματάρια σε ψηφιακή μορφή συμπληρωμένα με όλα εκείνα τα σημάδια που αναδεικνύουν, υποδηλώνουν και περικλείουν ποικίλματα της προφορικής παράδοσης αξιοποιώντας ποικιλοτρόπως και δυνητικά το συνοπτικό μουσικό κείμενο δίδοντάς του έτσι την αξία που είχε ανέκαθεν στη μουσική του διαδρομή: Όχι αυτήν του αυτοσκοπού αλλά του μέσου, του δρόμου (καθοδήγησης) και της υπενθύμισης.
Διαστάσεις: 17
x 24 εκ.
Σελίδες: Β΄τόμος 752, Γ΄ τόμος 210
Βιβλιοδεσία: Καλλιτεχνική, σκληρή (Β΄ τόμος) και μαλακή (Γ΄ τόμος)
ISMN: 979-0-9016026-5-6 & 979-0-9016026-6-3
Έκδοση: Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, Άγιον Όρος 2015
Λιανική Τιμή: Οι δύο τόμοι πωλούνται μαζί στην τιμή των 30 ευρώ ( + ταχυδρομικά)
Παραγγελίες:
pek@vatopedi.gr, gnkonou@yahoo.gr

Σημαδόφωνα Βυζ. Μουσικής.

Η Σχολή Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου Βύρωνα

Η μεγάλη μουσική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Σταμάτιος Κίσσας

Το σύστημα της Οκτωηχίας στην ψαλτική τέχνη

Η μεταρρύθμιση των Τριών Διδασκάλων του 1814-15 Γρηγόρης Νταραβάνογλου

Ψαλτοτράγουδο Ερμηνεία Γρηγόρης Νταραβάνογλου

Το Ραδιόφωνο της Πειραϊκής Εκκλησίας

Το Ραδιόφωνο της Πειραϊκής Εκκλησίας
Church of Piraeus 91.2.